Wednesday, May 28, 2008

To Bride & Bridegroom To-Be

Cuti sekolah datang lagi..secara tidak langsung juga musim orang berkahwin beramai2 tiba lagi..
Utk berkongsi tips2 yg mungkin boleh diguna pakai oleh rakan2 yg bakal menjejakkan kaki ke dunia baru..maka sedikit coretan yg tak seberapa ni diharapkan sedikit sebanyak membantu..


2 years ago..(28/5/06 @ 11.30am)

Berdebarnya masa bersalam dgn pak mertua aku..Allah sahaja yg tahu..perasaan nak terkencing terberak semua ade..peluh jgn ceta la..
Nasib baik juga pak mertua aku jenis tak byk ckp..kire serius je la from A-Z..aku pun control macho..selawat istigfar byk2..muhasabah diri,ade tanggungjawab besar yg bakal menanti..
(P/S : tok kadi aku tgh tido ke ape yg tgh2 tu??khusyuk semacam je..hehehe)

Itu kalo dgn pak mertua..kebiasaannye ngan tok kadi..
Ade gak member2 yg kene dgn tok kadi yg byk cekadak..byk songel..
tanya rukun itu,rukun ni..tapi kebanyakannye soalan2 simple je..
Don't worry..kalo pun korang kalut or blur tiba2 tak tau nak jawab ape,majlis takkan postpone or kansel punye...at last diorg akan tolong jawabkan..percayalah...
Moral of story, byk2kan selawat,istigfar & ape2 zikir yg korang biasa amalkan..
InsyaAllah..kalo tak sekali lafaz,2 kali. kalo tak 3-4 kali pun tadak hal..pakcik aku sampai 5 kali..maklum le,tok kadi johor ni cerewet skt..grammar tak betul pun kene ulang semula..ntah ape2..kalo ikut syarak, "aku terima" pun dah sah..


Alhamdulillah..
Hari ni genap dua tahun perkahwinan kami..Pejam celik, pejam celik..sekejap je masa berlalu..Syukur ya-Allah atas segala kurniaanMU, walaupun aku sering leka & lalai dlm mengingatiMU..

Kepada bakal2 pengantin (sooner or later), inilah permulaan utk kehidupan sebenar..pasti akan ada saat suka duka, sedih, pilu, gembira..setiap perasaan yg dtg tu adalah asam garam hidup..hadapi segalanya dgn rasa syukur, sabar & insaf kekurangan diri..
Bak kata pepatah,sedangkan lidah lagi tergigit..inikan pula suami isteri..di sini teruji kebijaksanaan sang suami & kesabaran si isteri..
Again, don't worry too much..kenangkan kembali matlamat kite berumahtangga..Kalo ketika bercinta,semua kesalahan mampu dimaafkan..apa bezanya selepas bernikah??

Selamat Pengantin Baru...

No comments: