Tuesday, December 16, 2008

Yes, it already came!!

Aku bukannye org yg layak bercakap tentang ekonomi..
subjek2 ekonomi masa kat UIA dulu aku main hafal je time nak periksa..
too theoretically..akibatnye..semua subject pun cukup2 mkn aje...
kat kelas,kalo ade calculation ke..baru la cerah bijik mata..

Mlm td,kebetulan bersembang2 dgn sorang jiran..
Tak disangka2, dia bukak ceta psl company dia yg tgh downsizing..
lebih memeranjatkan, dia mengaku baru seminggu lepas die berenti..opt for VSS..
(voluntary separation scheme)

"Huh, nama je volunteer..yg sebetulnya kitorang tu secara paksarela sign borang VSS tu.."

aku tak bercadang pergi lebih detail..brp offer,ape option yg ada etc...
cukup utk aku katakan,agak terkedu mendengarkan kisah abang ni..
melihat riak wajah & anak mata, aku tau dia tgh derita..

Tak sangka, era kegawatan sedang melanda..

1998 - Aku terlalu mentah utk mengerti apa itu gawat.. Alhamdulillah, ayah keje gomen. Mungkin jugak tak terasa sgt..

Berita semalam byk highlight psl persatuan2 peniaga yg mintak kerajaan jgn berdolak-dalih tentang hal ini.. "Kalau betul,just tell it off.. At least kita bole prepare mental & fizikal" - ntah Dato' mane yg komplen..tak ingat plak namanye..
Pun aku taknak komen ape2..They know better than me anyway..

Antara ungkapan dari jiran aku..
"Diorg tak highlight benda2 mcm ni kat TV..actual fact, ramai dah yg start takde keje Jan 09 nanti. Company abang je 1,200 orang!!"

Aku berharap & berdoa agar segera dia beroleh kerjaya baru, buat menampung anak2 & isteri..Itu je yg aku termampu..

Yes, recession is already here!!

Buat ingatan diri aku & semua, berjimat & berhemah dlm berbelanja..
Semoga Allah permudahkan urusan2 kita & memberkati setiap rezeki yg dikurniakanNYA..
Amin...

3 comments:

~tuah.rimbun~ said...

abg tu keje kompeni apa ek??
kalau tak keberatan nk share la...

Langit Jiwa said...

betui2..
adik ipar aku dipanggil interview kat panasonic tp co. tu tak berani nak amik sbb ekonomi tgh gawat katanya.
other examples are sony n city bank..

Abu Humairah said...

tak sampai ati lak aku nak tanya nama Co. dia tu ape..
yg aku tau komponen elektronik,
kilang kat keramat..