Thursday, December 4, 2008

Down Memory Lane: Things I've Done

Bila dikenang2 blk, sebenarnya aku tak penah terfikir akan terjebak dlm industri automotif ni..
"terjebak"?? Lain bebeno bunyiknye...hehehe..

Mana taknye, kebanyakkan yg keje kat kilang aku ni semuanye engineer..
Ade la 3-4 kerat grad accounting, definitely la kat Account Div.
Yg ramai kat HQ. Dulu aku kat situ gak, tp disebabkan oleh projek Vios aka dugong tu..aku tercampak ke sini..

Lps2 grad..konon2 kene keje ngan gomen,psl dah pakai JPA punye scholarship. Tunggu punya tunggu, setahun tak panggil2. Dah 2-3 kali apply SPA8..pun tak penah sangkut.. Ade sekali tu, informer aku kat Putrajaya, Pojan (org kuat puspanita ni tau!!) bagitau psl umur aku tak cukup setahun.. Masa tu diorg filter by age lak!!
Terasa bawah umur la pulak aku ni..

Agaknye bukan rezeki aku utk berkhidmat utk negara..
Tapi takpe la, asalkan dpt crk rezeki yg halal, ye tak...

Memula tu keje kat cafe kat UIA, Gallery Cafe..
(hari ni final paper,esok aku dah report duty.. tak smpt tanam anggur..hehehe)
selain jaga akaun kat situ, aku pun turun padang gak jdk waiter..
Maklum la,ade pengalaman 4 bln jdk waiter kat Sibu Island Resort..ehem..ehem..
Sape2 yg nak g honeymoon,elok la gi sini. Private island yg sungguh mendamaikan.. (tapi harga dia masya-Allah)


Lps convo, aku keje kat audit firm kat Setapak (Aizuddin & Co).
Si Acit yg recommendkan aku. Lps 2 bln, aku dpt offer
PriceWaterhouseCoopers (PwC) as an auditor.
Dia stay, aku yg blah dulu..hehehe..
(Takpe,dah keje LHDN dah mamat ni)

Masa kat PwC, puas jugak la merantau..
kene gi Port Klang, Kuching, Labuan & Lahad Datu..
Antara pengalaman yg takleh lupa, pagi2 raya haji aku mkn karipap je!kat Kuching masa tu..
Dah la kene keje psl manager dtg nak review..Tak aci betul!!!

Aku penah kena maki "bloody hell" ngan Aussie, client kitorg kat Plaza Sentral.
Sebabnya? kerusi mamat ni ilang dari blk die,staff die pinjam tak letak blk.. Pastu aku yg tak bersalah masuk nak tanya something kene sembur dan2 kat situ gak.. Mentang2 director..suka-suki je marah2 aku...
Nasib la manager aku backing & terus report kat partner.. (bukan aku yg ngadu tau..hehehe)

Selain tak tahan travelling yg excessive (w/p aku kuat berjalan), financial reporting ni aku ade kureng skt..
Keje yg ala2 mcm CSI mencari bahan2 bukti... mane tak selalu kene bambu...hehehe..
Aku ni pulak jenis lembut hati.. sekali client tarik muka masam mula la aku tak sedap hati..
Pastu asyik la blk pkl 12 mlm hari2..Tensen kepala pakcik ni....

Last2 aku pikir nak try buat management accounting plak..
Sungguhpun dulu selalu blur masa subject ni, aku suka psl focus more on decision making..

Maka si Mohammad pun hantarkan resume aku kat Toyota..
Kebetulan division aku ni mmg tgh nak recruit org.
Maka terlekat la aku kat sini..ntah utk berapa lama..

Alhamdulillah, I am still standing here..


Yes, there are low & high points...
Semua tu adat dlm kehidupan kita..
Syukur Allah masih kurniakan aku kesihatan, w/p satu ketika semasa aku terbaring kat katil.. aku terfikirkan apakah jalan hidup aku yg akan datang..

Ade yg bertanya aku, seronok ke keje company besar??
Pada aku, keberkatan & keseronokan bekerja itu yg utama..

Aku masih ingat, masa aku tolak troli utk katering,buat banquet utk function hujung2 minggu masa kat Gallery Cafe dulu..
I did enjoy it very, very much..
Namun, disebabkan tuntutan hidup & komitmen2 yg aku cipta sendiri, aku tak bole lama2 sgt kat situ..

Alhamdulillah, for this moment, aku masih mampu bertahan & tetap positif, w/p ada tikanya terfikir jugak nak melompat lebih tinggi..hehehe..
Tapi tu la, risiko bila melompat ni.takut jatuh & keadaan jdk lebih buruk dari sebelumnya..

Soal gaji, benefit & lain2 mmg la menjadi ukuran. Namun, jgn jadikan itu matlamat utama. Kalo tidak, selamanya kita takkan merasa cukup & puas dgn apa yg ada.
Lain la persekitaran kerja yg tidak 'menyihatkan' atau sebab2 lain2 yg menekan utk kita fikirkan destinasi baru.

Mungkin selepas ini, fikir-fikirkan matlamat kita sebelum membuat sesuatu keputusan..

Always begin with the END in mind..

Wallahua'lam...

1 comment:

MizWaR_SuLHaFaT said...

Alhamdulillah 'Ala Kulli Haal.. :-)