Tuesday, December 2, 2008

Desa Coalfields, Sg. Buloh

Memang menjadi impian semua org utk memiliki umah sendiri..
Tak kira la yg atas tanah ke,atas angin mahupun atas air..(mcm kat labuan or KK tu)
kecik or beso, semua tu rezeki Allah..
Bersyukurlah..
Kerana dlm Quran pun Allah dah ingatkan, andai kita bersyukur Allah akan tambah lagi nikmat..mudah-mudahan..

Mengenangkan sewa bulan2 yg tak abis2 tu..aku pun decide nak crk umah..
baik la bayo utk umah sendiri,kan??

Utk mereka2 yg memasang cita2 murni nak membeli rumah..insya-Allah..
your time will come, sooner or later..

Mungkin perkongsian pengalaman aku ni bole jdk iktibar utk mereka2 yg berkenaan..

1st Sight Love
Somewhere in July, kitorg pegi la Property Fair kat Mid-Valley..konon2 nak survey kot2 ade projek2 yg menarik. Kebanyakkannye rumah2 kat Rawang..nak clearance stock la tu..(last week aku gi Bkt Beruntung..mak datuk..nasib baik tak terbeli umah kat situ..no offence ye..hehehe)
Maka tersinggah la kat booth KL Kepong ni. Lokasi, harga & rekabentuk yg agak menepati citarasa, membuatkan kami terus melulu ke show unit immediately lepas tu jugak..rakus tak rakus la...
hehehe...

About 30km dari KL,20km ke Shah Alam..nampak gayanya blk keje aku la sampai dulu lps ni...hehehe

Belek punye belek show unit tu, mmg dah rambang la mata kami ni..
Satu lagi pesanan aku, awas dgn ilusi optik!!


Diorg akan decorate show unit tu se'marvellous2'nye...Mau tak terliur!!

KLK, what?
Antara kriteria nak beli rumah, kene check ke'establish'an developer tu. Lps consult ngan Balak yg agak familiar ngan construction company, maka lepas satu lagi yardstick kitorg. Ye la, takut gak kalo amik projek2 ngan developer2 yg suspicious ni. Buatnye projek abandoned, tak ke naya..Tapi tu la, bile gah nama developer, makin gah jugak la harganye..ye tak??!!
Namun,elok jugak amik dgn developer2 yg low-profile ni. Sometimes diorg mmg ade potential & akan perform..
Apa2pun,semua tu mmg rezeki & ujian masing2 la kan kalo dpt projek2 yg bermasalah tu..

To be frank, developer kitorg ni aku pun tak penah dengo sblm ni.
Tapi bile investigate skt2..rupa2nye listed kat main board..
ok la tu (ala2 saida..hehehe)

Think Twice!!No Turning Back
Utk org2 mcm Azizi Ali, mungkin 100-200k tak byk ertinya..
Tapi utk aku ni,mcm2 nak kene consider sblm decide nak proceed ke tak..
monthly payment la terutamanye..
Buat la projection utk thn2 yg mendatang..within budget.passed!!
Pastu survey amenities & logistic penempatan kitorg yg akan dtg ni..
Nak kata maju giler tu tak la,tapi takde la solok sgt..hehehe...


Oleh kerana niat kami mencari tpt yg mendamaikan, jauh dari hiruk-pikuk kota (perghh,ayat buku teks tu!!)..maka lps satu lagi yardstick kitorg (berapa byk yardsticks daa!!)
Selain tu,aku masuk website persatuan penduduk diorg, DECOREAS ..hmm,bole tahan celik IT gak org2 kat situ..ok la kot..
85% orang Melayu..surau pun beso..padang bola pun banyak..
FYI, projek yg ni fasa ke-8 camtu..ade lagi 3-4 unit blm terjual. Sape berminat bole la book..hehehe

The following week..dgn doa & tawakal..aku pun pegi ke show unit & terus bayo deposit RM2k.

Loan Hassle
Utk loan, alhamdulillah Toyota bagi subsidi 50% of the interest. Contohnye kalo harga umah RM200k,interest RM300k..total loan RM350k..maka roughly save RM150k (given that sampai pencen duduk sini..hehehe)

Lagi mahal umah, lagi untung..tapi nengok pulak entitlement..
Beso pangkat,beso la pulak entitlementnye..
Balaci cam aku ni,kecik je la entitlement..

Utk support industri perbankan Islam (ye la,dulu asyik la sibuk buat assignment comparison between conventional vs Islamic) serta sebab musabab yg lain, maka aku pun amik BIMB loan..
Tak sangka pulak, dek kerana penyakit aku ni..byk skt procedure tambahan yg membuatkan aku pening kepala.
Ye la,sape nak bagi hutang kat org yg berisiko mcm aku ni kan...
Walaupun alhamdulillah dah OK, history still counts..ape nak buat,dah nasib badan..

Pendek ceta, akhirnya loan pun approved hasil bantuan rakan UIA, Balqis (untung jugak ade kroni bersepah2 seluruh Malaya ni). Tengkiu bebanyak!!

Progress
Expected completion sepatutnya Nov'09.
Tapi latest progress billing stated dah 75% siap. Rumah dah 100% completed.
Tinggal longkang blm siap & jalan je yg blm tar..

Dengan penuh keterujaan aku pun menjengah la bakal rumah tu..mane tau kot2 kene kelentong ke...

Alhamdulillah, benar bak dikata..Agen aku pun bagitau, kalo CF takde problem, silap2 2-3 bln awal bole dpt kunci. Alamak!!aku la pulak tak ready lagi..
mane nak cekau duit...byk gak nak pakai bile masuk umah baru..
pasang lampu kipas je RM2-3k at least..

Tu blm consider angan2 mat jenin lagi..nak buat itu,nak buat ini...(dirahsiakan atas sebab2 keselamatan..hehehe)

Cadang2 nak masuk rumah Jan 2010, insya-Allah..
maka kepada sesape yg bertanya bile nak buat house warming tu, jawapan aku cuma
"not so soon la ek.." :-)
tapi andai sesape teringin nak tolong angkat barang, sgt2lah dialu-alukan...hehehe..

Wassalam

6 comments:

Langit Jiwa said...

wah ciki,nak boli ghumah sonyap2 yo eh..
tp mmg betui pun ciki, nak beli rumah ni mmg akan pakai duit byk la.. mmg poning kopalo n kering la duit saving dlm bank semua..
tp apa pun kalau dirancang dgn baik insyaallah semuanya ok jer..
nanti dah masuk umah baru jgn lupa bgtau.. kalau baru nak angkat brg pindah tu takyah bgtau pun aku tak kecik ati, eheh :)

Unknown said...

bagus ciki, a good improvement, slow2 ciki, actually ko boleh keluarkan KWSP account 2 tau untuk first house loan.Tahniah2

kuizikel said...

eh jan 2010 tu mcm sthn +.. mcm lama sgt jek... hohoho

aha.. klu aku masih ada kat Putrajaya time nak angkut brg... aku angkat keybod tlg.. hehe.. insya-Allah.. just bgtau jek jgn sgn2.. (baik siot ayat)..

ha betul kata nurman, clearkn account 2 utk renovate umah.. kurang2 dah ada 10K skang kot ;).. aku nyer dah clear pon... hehe

Abu Humairah said...

thanks on advices & pd yg offer2 ayam nak tlg angkat brg tu...

acct 2? 15k gone in 5 days..magic tak magic la.bayo lawyer la,stamp duty bla..bla...
pastu terjumpa epal & terbeli pulak..ahaks...

wanrulez said...

beli rumah ni yg sakitnya masa downpayment. pastu legal, MOT, kipas lampu semua.dulu aku pun ada ushar umah kat desa coalfields tu....tp memandangkan both of us keje jauh...terpakslah lupakan.

last2 dpt le umah yg x besar sgt...tp x jauh.

Langit Jiwa said...

takpe ciki.. tu baru account 2 ko.. nud punye ada lg kan..? kan? kan? ehehe..