Friday, December 4, 2009

Betulkan yg Biasa, Biasakan yg Betul

Menyertai korban tahun ni membawakan satu perspektif baru dlm hidup aku..
Risau jugak bile aku bercerita tentang korban yg tak seberapa..
Dahlah ciput, takut2 terjangkit pulak perasaan ujub mahupun riak dlm diri..
Mengambil firman Allah, lakukanlah kebaikan secara senyap2/tersembunyi mahupun terang-terangan..
mudah-mudahan yg ini dpt manfaat bersama..

Janganlah hendaknye korban ini ditolak mentah2 seperti korban Qabil..
Moga2 jadilah korban yg diangkat Allah sepertimana korban Habil anak Adam ataupun Nabi Ibrahim a.s.

Aku selalu bercita2 nak tumbangkan seekor lembu bilamana Raya Haji..
Especially kat umah aku, Taman Sri Saujana tu..
Keluarga2 lain, selalu je menyumbang seekor satu keluarga.
Teringin jugak nak rase camne 'feeling' berkorban tu..
Tapi, bile aku renung2 balik, penah terlintas perasaan "gah"...agaknye sebab tu duit tak penah nak cukup menjelangnye musim korban..Mujurlah...kalo tak sia2 je la...

Sebenarnya 2 hari sebelum raya baru aku tergerak nak masuk share..
Kisahnya, pak mertua aku tgh kumpul2kan bahagian & geng2 die kat markas. Mula2 tu baru 5 bahagian..
Dalam hati aku, ok jugak kalo join kali ini.
Walaupun financial tgh ngam2 (byk yg lebur dek umah baru), tapi bile aku terfikir nak tunggu lagi setahun lamanye masa..

Terus aku call bapak aku tu, bertanyakan tentang bahagian2 yg tak cukup..
Die ckp satu bahagian dah ade sorang cikgu amik...So ade lagi satu je..
Tanpa fikir byk, aku terus setuju,genapkan jadik yg ke-7..
Alhamdulillah...selain korban itu sendiri, harapannye agar dpt jugk share aku menyampaikan hajat2 6 fellowships yg lain itu...

*****

Trivia
1. Digalakkan mereka yg berkorban menyembelih sendiri binatang itu, jika tidak cukup sekadar menyaksikan penumpahan darah korban itu.

2. Daging korban tidak bole dijual.

3. 1/3 daripada korban bole dimakan, namun jika ianya korban nazar, maka tidak bole dimakan sama sekali.


Berbalik pada kisah korban minggu lepas, ade sesuatu yg agak menggusarkan aku..
Aku ade terbaca dlm artikel oleh Ustaz Asri & Zahazan, org yg tolong melapah tak bole terima upah daripada daging korban.
Tapi yg menjadi kebiasaan di tempat aku mahupun tempat2 yg lain, org2 yg melapah tu pastinye ade bahagian yg di'reserve'kan siap2 sebelum diagihkan pada rumah2 yg lain.
Namun begitu, andai kata pelapah2 itu mmg ade bahagiannye, maka itu tidak salah. Maknanya kalo si Abu mmg akan dpt daging sama ada dia tolong melapah atau tidak, maka dibolehkan mengambil daging tersebut.
Bayangkan seekor lembu itu beratnye 63kg, setiap satu bahagian 9kg. 2/3 cuma 6kg x 7 bahagian = 42kg.
Macam kes aku pulak, ade 4 org ahli keluarga yg turut serta melapah, banyak pulak le daging yg dibawak balik.
Makanya, yg tinggal hanyalah beberapa kg sahaja..
Takut2 tak tercapai matlamat utama mengapa kita berkorban..

Beberapa pembetulan utk masa2 akan datang:-
a-Kalo kite melapah & rumah kita dah dapat bahagian, tak payah ambil bahagian tambahan untuk para pelapah itu.
Takut2 dikategorikan sebagai upah daripada hasil korban
b- Mungkin perlu dibiasakan memberi sesuatu yg lain utk para pelapah..Angpow RM5/10 ke...telur pindang ke...mug macam doorgift org kawen ke...

Just a little thought...
Mungkin perkara biasa yg perlu diperbetulkan..
Bila dah betul benda tu, maka jadikan ia kebiasaan pula. Insya-Allah....

5 comments:

~tuah.rimbun~ said...

lembu...
tidur bersama lembu, kenangan bulan puasa 2009
memang cabaran bekerja di panas terik bulan puasa...

secara kasar, 63kg total dgg bersih, bermaksud lembu tu kalau timbang hidup beratnya <300kg (betul tak?)
mungkin baka KK (kedah kelantan- kaler merah/coklat)

pasal melapah, dah menjadi adat (maybe tempat aku) mereka boleh pilih bhg hati, perut dll, tapi ekor, dan kdg2 kepala.. cuma aku terfikir, apakah depa ingat yg fakir & miskin tu lebih memerlukan..

kan elok kalau semua org amik, cukup sekadar sekali makan sekeluarga, bukannya pesta / kenduri kawin,
pentingkan bagi mereka yg benar2memerlukan.

tahun ni, kami masih menyimpan cita2 utk ibadah korban, bertahun2 still tertangguh.. sabar aje la..

Langit Jiwa said...

thanks for sharing ciki..

hang_lipur said...

alhamdulillah....dpt jgk ciki berkorban harini... acitpun ade amik bhgn tahun ni.. lembu no.6, tp 1st yg kena sembelih coz combine dgn aqiqah pny.. smpi2 kat masjid, tgk lembu dah kene lapah dah... takpela...

mcm tu ek kisah org2 melapah nie? yer ade jgk dgr, diaorg akan dpt portion... yer kita ptt igt org yg memerlukan lagi... at least kalo dpt lebey pun, bg jerlaa kat jiran tetangga yg rasa2 nyer memerlukan lebey...

MizWaR_SuLHaFaT said...

amat susah utk betulkan yg biasa... sampai ada yg terkena tempias tuduhan wahabi... apapun jua, biarlah sesuatu amalan bersandarkn pada nas yg rajih... selagi terpelihara maslahah & terhindar dari fitnah... mudah2an kita tidak tertipu dgn amalan yg kita sendiri lakukan...

p/s: utk daging nazar tak boleh dimakan, ada penjelasan terperinci tak? nazar korban shj @ nazar knduri @ nazar kambing/lembu biasa @ bagaimana?

Abu Humairah said...

yasin: wah,mmg tokey lembu la ko..
takpe pasang azam tu yg penting..
thn dpn crk ko je bole?aritu ade kureng skt,sekor RM2,800 tp mcm tak cukup zat...baka KK?ye la tu kot...

dent: my pleasure tuan..blk ipoh krm 'nasik ganja' bole??hehehe

nadey: Alhamdulillah ala kulli hal...
begitulah kisah di pagi raya..

mat: betul3x..
nazar korban ni,cth: kalo aku dpt 5A UPSR aku nak tumbangkan sekor lembu/kambing...
maka secebis daging pun haram utk kite mkn..begitulah pemahaman aku,wallahua'lam..
nazar kenduri tu camne?kalo dpt 5A nak buat kenduri?yg tu tak terpakai dlm masalah korban rasenye..kene check ustaz ek... :-)