Friday, August 28, 2009

Ramadhan So Far (part 2)

Antara ujian utama Muslim bilamana masuknya Ramadhan..Bazaar Ramadhan!
Sape yg tak sukakan bazaar, ye tak?!!
Sungguhpun terpaksa parking jauh, mahupun double-parking (lantas membuat dosa kering mengganggu laluan orang lain)...namun tetap, bazaar antara destinasi utama menjelang maghrib..

Aku tak terkecuali...
Hari pertama, aku dah redah bazaar kat Tanjung Agas (depan Sek Sains Muar)...
bayangkan naik moto pun susah nak crk parking..

Pusing punye pusing...akhirnya tiada apa yg aku beli..
Entah kenapa...mungkin sebab aku penah bagitau wife yg Ramadhan tahun ni nak cuba kurangkan berbelanja (jimat nak masuk umah baru pun ye jugak..hehe)

Hari ketiga, balik dari keje pun, aku & wife ke bazaar Ramadhan kat Sri Damansara (area Meranti)..
Hajat di hati nak carik tepung pelita (ade orang panggil kuih tako)..
yang si Qaseh jual tu (kalo korang penah nengok ceta Seputih Kasih Ramadhan le)

Sekali tu takde...last2 beli je popiah seringgit...

Kurang feel pulak tahun ni nak membeli especially lauk-pauk.
Mungkin pengalaman tahun2 lepas....rasa tak seindah rupa...

Makanye, semakin rajin le aku tolong wife aku kupas2 bawang utk memasak setiap hari...
(back up je pun...gebang je lebih...hehehe..)

Apapun, hayatilah pesanan Imam Al-Ghazali dalam kitab Ihya-Ulumuddin
(dikongsi oleh ustaz masa tazkirah Terawikh). Beliau penah sebut antara maksudnya,
"andai seseorang berpuasa, di siang harinya memikirkan apakah juadah untuk waktu berbuka, telah rosaklah puasa orang itu".

Kite ni jangan kata lauk ape nak makan petang karang...
Silap2 kuih raya & baju raya berapa pasang pun dah ade dalam kepala!!

Semoga masih ada waktu bagi kite perbaiki apa yang kurang..
Insya-Allah...

5 comments:

Langit Jiwa said...

weh, kuih pelita tu kat bazaar ramadhan kat area equine park n seri kembangan melambak2 org jual, heheh..

hang_lipur said...

ciky...mehla beli tepung pelita tu kat opis nadey desa pandan! beshhh... bazaar nyer... tp nadeypin br g skali! lain mmg masak kat umah...

tolong nud kupas bwg? wa.... bertuah nyerrr laa.. ek? acit? tukang jaga budak2 jerrlaa! ehheeheh

*arini nak g jgklaa bazaar tu... nak crk popia basah+tepung pelita jgk la! hahaahah

MizWaR_SuLHaFaT said...

kat bazar seksyen 17 shah alam bnyk jual ciki... huhu.. kenangan lalu... hehe..

Unknown said...

Boleh tak aku pakai entry ko untuk blog aku..sama je jalan ceritanya...aku pun tgh jimat gak ni..rumah baru punya hal jugak then sgt la suka kuih tako tu..nasib baik bazaar kat tempat aku ni ada jual yang sedap punya. Hal masak memasak serah pada orang rumah aku la..hal2 lain basuh baju anak and etc diuruskan sendiri haha

kuizikel said...

aku tak pernah lagi terjebak gi pasa ramadhan taun ni... dgn balik keje dah lambat, balik2 makan je.. ujung minggu dgn ujannya, mood nak keluar pon tade..hehe

tgk shamsul ghau2 baza ramadan punya siri, nampak je kuih tpg pelita tu, hatta kuih lopes cicah gula melaka tu teringin nak makan.. semua nampak sedap..haha