Thursday, August 6, 2009

N - 16

I knew it's always easier said than done.
But, you (yes you!!!) should try to stop..

No other avenue better than this coming Ramadhan..
Slowly, but surely..you may succeed..

Rawatan berhenti merokok percuma di UKM

KUALA LUMPUR: Orang ramai yang berhasrat untuk berhenti merokok kini boleh mendapatkan khidmat rawatan secara percuma di Klinik Berhenti Merokok yang disediakan di Fakulti Pergigian, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Kampus Kuala Lumpur, di sini.

More [here].


www.quitsmoking.com


Nafas Baru : Mulakan Dari Ramadan Al-Mubarak

Hasil kajian mendapati lebih 95 peratus perokok-perokok Muslim menyatakan bahawa adalah mudah untuk berhenti merokok pada bulan Ramadan.

Walaupun asap rokok mengandungi dadah nikotin, pada bulan Ramadan al-Mubarak seorang perokok yang kuat sekalipun boleh berhenti merokok mulai dari sahur hinggalah masa berbuka yang melebihi 12 jam.

Ini adalah satu perkara yang tidak dapat dijawab dengan ilmu sains kerana mengikut keadaan biasa setelah dadah nikotin dalam darah menurun beberapa jam sahaja, otak akan memberi arahan meminta tambahan nikotin.

Nikotin yang terdapat dalam rokok mengalami tindak balas di dalam otak dengan cara yang sama seperti heroin dan mempunyai satu laluan yang sama di dalam otak yang menjadi punca utama penagihan

Perkara ini tidak berlaku semasa bulan Ramadan kerana perokok-perokok boleh berhenti melebihi 12 jam tanpa merokok.
More [here].


As I said in line 1, it's easy, very, very easy to say than to do.
Anyway, shouldn't our loved ones deserved something they like??
My apology...

Wallahua'lam..

2 comments:

Langit Jiwa said...

nasib baik entry ko nih takde menamakan sbrg individu, tp terasa jugak seolah2 ditujukan kat aku, heheh..

aku rasa perokok boleh berenti merokok sepanjang sebahagian dpd hari apabila berpuasa kerana sedar the fact that one own desire can't never supersede tgjwb kpd tuntutan agama. kewajipan utk tunaikan tuntutan agama is still kewajipan, whatever it is.

after all, smokers are not really bad, isn't it? eheh..

J.Lo said...

hey, smokers are not that bad..
if they all knew how is d feelin' of losin' somebody that we loved. The death caused by somethin' that they can avoid...