Saturday, May 2, 2009

Keep the Magic Secret ::Merlin::

Wow...5th entry in 2 days utk bulan May...
kire back-to-back episode le ni..hehehe..
(saje je nak highlight so that korang akan jengah archive aku tu...hehehehe)

Seronok rupanya long weekend duduk kat umah aje..
Kalo sblm2 nie, rase2nye pantang cuti 3 hari, sure kitorg dah melilau ntah ke mana2..

Ni pun aku baru abis revision nengok ceta Merlin...
Ya, inilah ketagihan aku yg terkini.. Mujurlah dah Grand Finale, tak le aku terkejar2 Ahad mlm Isnin nak nengok ceta ni.




Apapun, kat Hallmark channel masih berbaki 3-4 episod..Pastu asyik le ade ulangtayang...
Kalo episod2 yg best2 tu, aku layankan aje banyak kali (rase2nye semua episod aku layan byk kali)

Entah la ek..
Aku bukanlah hantu TV sgt.
Kadang2 je layan, tu pun kalo ade cerita2 yg menarik..

Antara siri2 yg mana aku penah & sedang jdk follower, Numbers, Chuck, Criminal Minds & Smallville..
Yg Smallville ni aku ade giler skt, psl tu aku siap ade collection DVD, bukan yg pirated or downloaded ye...
FYI, next week season 6 dah nak start..
Tapi aku dah khatam 2 tahun yg lepas daa....
Tapi rase2nya aku tetap akan layan kot...nengok le nanti camne..hehe..

Back to the topic, actually ceta Merlin ni aku missed 1st episode.
Tapi bile nengok yg 2nd, aku terasa mcm best plak kalo layan..
Sekali tu, kat Hallmark channel pun ade tayang ceta Merlin ni..
Maka, sempat le aku mentelaah balik 1st episode..

Namun, aku tunggu siri tu abis baru aku nak buat entry..
Tujuannye, aku nak nengok endingnye camne..
Hmm,overall bole le bagi 4 bintang..
1 bintang akibat terlalu sarat dengan dongengan psl magic yg ntah ape2...hehehe...

Minus those magical things...
sebenarnya ceta tu byk unsur2 persahabatan..
Pendek kata, sape nengok episod last..bole nangis la jugak melihatkan Gaius pergi utk selama-lamanya..
(hehe...aku tak nangis otey...somebody else..)

Kalo korang tak penah nengok, tak rugi pun..don't worry..

Bio aku buat sinopsis, menjadikan 13 episod menjadi satu perenggan yg ringkas..

Wilayah Camelot diperintah Uther Pendragon, dibantu anaknya Arthur (hero no.2) yg hensem, terer berperang & pendek kata semua ciri2 seorang putera raja..Si Merlin (hero no.1..psl tajuk ceta pun nama dia kan..) pulak ade kuasa magik yg tidak diketahui oleh sesiapa kecuali ibunya & Gaius (tabib istana).. Merlin ni jdk khadam Arthur & ibu Merlin mintak Gaius tolong nengok2 & nasihatkan Merlin supaya magiknya tidak disalah guna.. Uther si Raja ni amatlah anti kepada semua ahli2 sihir yg ade magik & akan dibunuh sesiapa sahaja yg ade kuasa magik.. (Cuma ade seekor naga yg ade magik dikurung di bawah tanah, entah kenapa tidak dibunuh..Itu kene tanya director..). Sebab tu Uther ramai musuh..Nasib le ade Merlin yg selalu jadi penyelamat Camelot utk setiap episod... Si Arthur ni pulak ade sikit lenient kerana die pun percaya tak semua magik itu jahat..Tapi oleh kerana Uther yg berkuasa, maka Arthur hanya mengikutkan sahaja arahana bapaknye...Si naga yg selalu jadi sumber rujukan ni berpesan kat Merlin, Arthur akan jadi raja yg adil & hebat, dgn syarat Merlin sentiasa membantu dari segala musuh2 durjana..Memetik kata2 naga itu "Both of you are different sides of a same coin"..

Pergh, agak jauh aku terbawa2 oleh cerita yg ntah ape2 ni...
Tapi episod favourite aku adalah The Moment of Truth bilamana Merlin yg terpaksa blk kampung akibat diserang org jahat, rupa2nya diekori Arthur yg tidak kisah akan pangkatnya seorang putera raja, turun padang membantu khadamnya menewaskan orang2 jahat itu...

Ok,lebih baik aku berenti sebelum aku buat sinopsis semua episod..
Ko baca la sendiri kat website dia ni. [+]

Hopefully akan ade le Merlin 2..
Bilakah rahsia magik akan terbongkar? Tunggu.....

3 comments:

kuizikel said...

aku tau sape yg gembeng nangis tu...haha

oh inilah citer yang dibanggakan oleh nad depan si zul tu... hehehe

Both of you are different sides of a same coin.. episod ni aku tengok..hehe

Langit Jiwa said...

aku penah nengok sekali je citer nih kat tv3, tp mmg mcm best la, ala2 LOTR yg penuh imaginasi, magic dan fantasi..

amierah minat jugak ke tgk citer nih?

Unknown said...

hmm..memang hebat tul obsession ko kat citer ni ciki. Aku kalau tgk citer kena ada instinct baru la aku tgk. Sama cam tgk wayang..aku nak try tgk sekali la..as recommended by ciki, boleh?