Saturday, May 2, 2009

Jumaat @ DC

Alhamdulillah...
Entah angin apa yg membawa aku ke situ..
Mungkin panel2 tetamu yg sgt aku 'dekat' di hati menggerakkan aku ke sana..

Sampai2 dlm pkl 1pm. Masa tu ahli majlis Kuala Selangor tgh membebel, sambil menyampaikan watikah kebenaran menggunakan surau Al-Hidayah sebagai tempat solat Jumaat. Alamak, dah abis le tazkirah Ustaz Ismail Kamus??
Terlambat le ni!!

Surau 2 tingkat yg tak berapa besar tu penuh sesak..
Siap bukak khemah.. Cuti umum agaknye, tu yg ramai..
Pastu org2 tak berkenaan cam aku ni pun tumpang sekaki..hehehe...

Tatkala azan Zuhur berkumandang, kelihatan YB Dr.Dzulkifli (MP Kuala Selangor) dtg dgn Harriernya..
Tak disangka2, beliau yg sampaikan khutbah Jumaat..
Tanpa berpandukan teks, pointnya agak ke sana & ke sini. Tapi selaku Head of Research PAS, aku bole nampak keilmuan yg ada padanya.
Syukurlah ada pemimpin2 seperti ini yg Allah angkat...

Topiknya berkisar tentang keruntuhan nilai moral, ekonomi, sosial dll...
Puncanya, Islam tidak dijadikan way of life..
Renung2kanlah di mana kurangnya kita..
Hmm, mmg kurang sangat...
Cukupkah solat jemaah 5 kali sehari?
Kalau tidak, tak perlu soalan2 seterusnya...
Jauh sgt dah kita ni...
Belum masuk soalan mengaji Quran dll...
Astagfirullah...

Aku toleh kiri kanan, jemaah semua khusyuk mendengar..
Mmg la lain kalo nak dibandingkan dgn khutbah yg berpandukan teks..
Kene pulak khatib baca sebutir-sebutir...Sure semua tangkap lentok..zzz..
Tetiba aku teringatkan khatib masjid jamek Muar yg mudah tersentuh & menangis..
Org yg tidur pun bole terjaga..
Begitulah psikologi seorang pemidato..Tak mudah mencelikkan para pendengar..

Kemudian selepas solat, rupa2nya barulah ustaz Ismail Kamus bagi tazkirah..
Alhamdulillah, termakbul hajat...

Terakhir kali aku dengar ceramah dia masa tu kat Bomba Muar...ade la hampir 10 tahun!!
Time tu dia tgh 'panas'...

Apapun. seperti biasa tazkirahnya penuh makna & menghiburkan.. Maklumlah, die ni suka buat lawak yg terkena batang hidung kita..
aku masih ingat salah satu quotation die yg famous; "kambing pun tak buat cam gitu..tahu dek kambing, malu kita!!!"

Topik tazkirah berpandukan satu hadith qudsi antara lain maksudnya
"Rahmat Aku (Allah) mendahului murkaNYA"

Kalo kite buat jahat, malaikat akan tangguhkan dahulu drpd menulisnya, manelah tahu kite bertaubat..
Tapi andai buat baik, malaikat akan terus tulis..malah berganda2...

Cth2 mudah, andai solat berjemaah..dah dpt 27 kali ganda..
Solat org yg bujang cuma satu, tapi andai dah berkahwin diganda 70.. Oh, yg ini aku baru tahu..
Oleh itu, saya menyeru rakan2 bujang saya..ehem..ehem...hehehe...

Kasih Allah terhadap hambaNYA melebihi kasihnya seorang ibu kepada anaknya..
Maka, seharusnya kite mentaati setiap perintahNYA.

Dan lagi, ustaz huraikan nikmat ni ade 3 jenis:
satu - nikmat Allah bagi sebagai balasan terhadap kebaikan yg kite dah buat..
dua - nikmat sebagai ujian utk kite, sama ada kite syukur atau kufur dgn nikmat itu
tiga - nikmat 'istidraj' yg mana nikmat ni sebenarnya menjauhkan diri kita dari rahmat Allah...

Satu & dua tu biasanya orang2 Muslim akan hadapi.. Oleh kerana tak banyak kebaikan yg kita buat, anggaplah semua nikmat2 kita itu jenis yg kedua..
Mudah-mudahan Allah tambah lagi seandainya kita bersyukur..
Tapi, jika kite kufur..semakin lalai dgn nikmat2 yg Allah bagi, awaslah...lama-kelamaan akan tertukar menjadi jenis yg ketiga!!

Berdoalah agar dijauhkan kita daripada nikmat yg ketiga. Nikmat2 ni la yg Allah bagi kat org2 kafir..
Selepas ini, jika kite terpandangkan kereta2 & rumah2 org bukan Islam yg mewah2 itu.. Tak usahlah kite keluh-kesah..
Sesungguhnya nikmat itu hanyalah berbentuk sementara & sekali2 tidak mampu utk membeli nikmat hidayah iaitu Iman & Islam...

Yang perlu dirisaukan, andai kata nikmat2 yg kita ada ini tergolong dlm jenis yg ketiga..

Nauzubillah....



:: Iklan penaja rancangan ::



No.3


Jalan DC 2/15


jemput masuk..tapi pintu masih berkunci..hehehehe


Keluar2 surau tadi, terus aku jenguk bakal rumah..
Nasib tong dram tu dah takde..Meter elektrik pun dah pasang... Alhamdulillah..

Mudah-mudahan Allah panjangkan umur aku...dapat kami teruskan hidup di desa yg permai ni. Insya-Allah...

No comments: