Sunday, March 1, 2009

Nasi Lemak 20sen

Jumaat malam aritu, aku order mee goreng mamak... Kalo nak diikutkan, inilah makanan favourite aku since sekolah rendah...
sehinggalah ke hari ini.

anda dinasihatkan mengurangkan pengambilan telur bagi mengelakkan penyakit2 berkenaan kolestrol


Tak disangka2, kegemaran tu menurun pulak kat anak aku.. walaupun pedas, Amierah akan tetap 'mengecek' mee yg aku makan.. Yang geli hatinye... dia pun akan tergaru2 kepala dek kepedasan... mcm aku jugak...
Anakku bukan memang anakku..

Tetiba aku terkenangkan zaman kecik2 dulu...
Dulu, mak aku selalu kecik hati bile aku cakap mee goreng mak tak sedap... mee goreng warung Cik Mas kat depan taman tu lagi sedap...

Bile dah beso, baru aku menyedari betapa ungratefulnye aku..
Bayangkan, pelbagai rencah mak aku bubuh (fishball, udang, daging etc yg melimpah ruah) sedangkan aku lebih menyukai mee goreng yg dibeli di kedai, yg byk hanyalah tauge!!!

Seingat aku, masa tu harga sepinggan/sebungkus cuma RM1-RM1.20..
Hari ini,kalo dapat yg RM2.50 kire murah la tu...

Tapi the best mee goreng setakat ni pasninye yg digoreng oleh wife aku.. tak caya tanya Ajim... hehehe..
(dgn harapan bermakan-malamkan mee gorenglah aku hendaknye...)

Pastu, esok paginya..on the way menghantar wife aku pegi ofis singgah le stall nasik lemak...
(Kesian, Sabtu pun kene keje...sape kata keje Gomen goyang kaki?!!!)
Walaupun ade gak sebahagian yg sememangnye sedemikian.. (Sape makan cili terasa la pedasnye, ye tak...)
Kalo pedas minum air ye..jgn garu kepala lak...hehehe...
Nota: takde keje tak sama dgn tak buat keje...anda yang mana satu??
Opss....

Ok, back to the point..
sewaktu sibuk wife aku mengorder nasik lemak, tetiba datang sekumpulan budak2 sekolah bertanya tokey gerai tu..
"Abang, nasik lemak seringgit ade tak?"

Oh, dulu masa aku sekolah... nasik lemak cuma 20 sen aje..
pastu naik harga jdk 30 sen..
lepas tu naik & terus naik...

sekadar gambar hiasan..ini bukanlah nasi lemak 20 sen yg dimaksudkan


How time passing me by....

P/s: Agak2nye bile Amierah bersekolah nanti, berapakah harga sebungkus nasi lemak? Wallahua'lam..

5 comments:

kuizikel said...

mee goreng mamak mmg fevret aku all d time lah.. hehe.. tp tgk mamak mana goreng, ada mamak goreng mee tak sedap gak..kekee

ha mee goreng nad mmg sdp.. masa open house dulu abis licin gitew (dgn harapan next time aku dtg umah korang nad akan grgkan aku mee goreng nad..haha)

nasi lemak daun pisang mmg d best lah kan.. mungkin masa mierah beso harga dia RM9.90... hehe.. time tu budak2 bawak duit poket bukan 50 sen, RM50... oh tidakkkkkkkkkkkkkk

eh terlebih sudah komen... buat mcm blog sndiri sudah...hehe

Langit Jiwa said...

wah, mee goreng nad betul2 sedap ker?
tak penah try lagi.. nak kena try order sekali nih..
"mee goreng nad unne!!"
heheh..

~tuah.rimbun~ said...

nasi lemak 20sen, dlm kenangan
mee goreng mamak den tak berapa minat..
mee goreng mak den, mmg den minat...

mee goreng nud? ada home delivery tak?

PEACE! V(^^)

Unknown said...

Seronoknyer, anak ikut peel bapaknyer..biarlah yang baik2 yer ciki, aku prefer mee goreng than nasi lemak lagi, sekarang ni kena jaga makan.nasib baik tol belum naik lagi kalau tak sama naik la nasi lemak tu..naik 68 sen haha

roSebud said...

terpaksa ar bukak restoran pasni.
mamak pon takleh carik makan kang hahaha