Tuesday, March 10, 2009

Cacar Air

ingin daku bertanya, apa kaitan ayam dgn chicken-pox?
adakah cacar air itu chicken-pox apabila ditranslate ke bahasa omputihnya?
ataupun cacar air itu sendiri disebabkan oleh ayam?


Aku masih ingat. Aku kene penyakit ini masa Form 4.
Jebon, bukan nama sebenar (lama dah tak update blog..rupa2nye tgh buat KPLI) masa last day kat Maahad Muar, dtg bersalam-salaman ngan kitorang..mukanya sudah penuh cacar air ini. Namun oleh kerana takut putus sahabat, kami pun bersalam2 tanpa memikirkan risiko yg bakal menimpa.

Ramalanku benar belaka. Virus itu kemudiannya terjangkit kat Penyu (bukan nama sebenar), dan seterusnya merebak kepada hampir keseluruhan ahli2 dorm Ibnu Mas'ud (yg terletak di aras bawah blok B Asrama Putera)..yg aku bole recall Dent (bukan nama penuh), Aliff Adriyanto, Hakimi & lain2nya termasuklah aku.. (Yasin, ko kene sekali ke ek? Lupa lak)

Berakhirlah riwayat hidup muka yg suci licin lagi bersinar2 dek tompok2 chicken-pox ini..

Dan tepat pukul 6.45pm 5 March 2009, anakku Amierah Humairah juga telah dijangkiti penyakit ini..
Semoga cepat sembuh, agar dapatlah Ummimu tidur dgn lena (Abi tetap maintain lena...hehehe)

Amin....

10 comments:

Langit Jiwa said...

sian amierah, kena chicken pox..

get well soon dear!!

kuizikel said...

wah snippets/sound bites baik punyer..

alah mierah, jgn makan kicap yer, nanti bekas tak ilang mcm muka acik fasha sanda :)

Anonymous said...

sian anak ummi sayang..sedih tengok dia garu2 menahan gatal..kecik lagi,belum faham. bila kata takmo garu dia pun nangis ler huk huk..chaiyok Amierah!!kuatkan semangat!!!jgn garu otey! nanti berbekas turun saham hakhak..

Anonymous said...

cacar air dgn cengkering sama tak?

~tuah.rimbun~ said...

semuga cepat sembuh
aku tak kene chicken pox masa F4 sbb aku dah kene time umur 5 thn...

Amirah, semuga cepat sembuh..

Abu Humairah said...

dent: masin le mulut ko aritu baru sebut2 psl chicken-pox.

kui: byk pantang kan??takleh mkn kicap,telur ayam,udang,tempe...
aku dulu balun je semua..
nasib le saham tak brp nak jatuh..ekekeke..

anonymous: cengkering = chicken-pox.. namun begitu cengkerik adalah sejenis serangga

tuah: ade org bole kene dua kali tau..baik ko amik vaksin cepat2...

wanrulez said...

sian amierah...semoga cepat sembuh.
anak aku bln ni nk gi amik injection chicken pox.

hehehehhe

Anonymous said...

thank u uncle2 and auntie2,
Amiyah tgh kuarantin dalam umah.Amiyah dulu suka tengok min (cermin). Skang Miyah takmo tngok min daah..hihihi..

hang_lipur said...

alalaaaa adik mila...
kakak nina & ujam CONFIRM takleh jmp mira...coz diaorg pun lom kene lg... huhuhuh...

mmglaa amiera anak ummi coz ummi jerr yg rajin jaga mlm..abi terlupa nak bgn ek??

Unknown said...

Semoga cepat sembuh, hari tu ko ada call aku ke? Telepon bateri kong la, apa ke halnyer?