Tuesday, March 3, 2009

3 March

Alhamdulillah...

Baru lps blk dr HUKM..
Walaupun last month, Doc agak suspicious bile terjumpe lump kat bahagian leher..
syukurlah ia bukanlah lump yg 'ganjil'...

Apapun, kadang2 aku bersyukur bile ditakdirkan Allah utk berdepan dgn pengalaman sebegini..
Sungguhpun sering leka & lalai, seringkali juga aku akan kembali mengingati hakikat kehidupan yg tidaklah selama mana.

Memetik ingatan Ustaz Fauzi dlm Az-Zikra (pkl 6.45-7.00am) KLfm 97.2
"kehidupan dunia ni, ibarat kita celup jari dlm air....air yg tinggal di jari itulah kehidupan kita"

==================


3 March sebenarnya tarikh yg agak 'significant' dlm hidup aku...

Aku terkenang masa Form 4, (masa tu tgh usha bakal wife..hehehe)..ade tragedi helikopter terhempas yang mengorbankan Tan Sri Yahaya Ahmad (Pengerusi DRB-Hicom / CEO Proton..antara usahawan yg berjaya)..tarikhnya 3/3/97..

Ade cakap2 yg mengatakan kejadian tu dirancang etc..etc...Korang buat la research sendiri...
baca boleh, percaya..terpulang..

Hari ini 3/3/09 pun bakal ade sejarah..pasal DUN Perak bersidang kat car park...(Gate kene kunci daa...)
Sungguh sadis...

Aku ade kenalan rapat bernama A (nama sebenar..hehehe) masa aku sekolah rendah dulu.
Die lahir pada 3/3/80. Masa kecik, bole dikatakan aku devote seluruh hidup aku kat die.
Semua yg die cakap masa tu betul belaka. Dan aku pun akan sentiasa buat ape je yg A ni suruh.
Aku agak lambat matured. So bile ade kawan yg kelihatan agak matang, kite akan cenderung mengikut tanpa memikirkan sebab atau kemungkinan yg akan berlaku...
Ala2 role model aku la dulu ni..

Kalo tak silap, kamilah yg memperkenalkan missed call.. (sekitar tahun 1988-92)
Masa tu, kalo telefon rumah berdering sekali, tandanya kene keluo rumah dlm tempoh seminit...
utk memulakan acara bermain bola, mengutip durian kat dusun org ataupun pegi mandi kat tali air Kesang...

Wow, bole tahan nakal gak aku nih rupanye...

Tapi, begitulah...
begitu kuatnye pengaruh rakan sebaya..Pasal tu la program PRS (pembimbing rakan sebaya) tu aku kurang setuju..
ianya terlalu formal sedangkan jiwa2 remaja itu sgt tidak formal & memerlukan pendekatan yg tidak formal juga..
Apa yg aku mengarut ni????

Cerita hidup A agak menyedihkan..
Masa kat SMS Muar, (kui mesti wondering tak hengat).. ade satu headline Harian Metro bertajuk "Murid Pecah Usus"..

Tak disangka2, A terlibat sama..
(Kantoi ngan aku psl aku kene chicken-pox masa tu & die kelihatan ada kat umah sedangkan time tu bukan cuti sekolah..
kat umah means bukan die yg dipukul..u get me??)

Masa tu aku dah kurang dengo ckp A skt, maklumlah dah beso...hehehe..
But as friend, yes..
Dia pun byk jugak mtk advice aku itu & ini..
Cara hidup kami pun dah byk beza, maklumlah asrama pun lain2..

Tahun 1997 lps SPM, A & family terus berhijrah...

Kali terakhir aku berjumpa A beberapa bulan lalu.. A yang aku temui kali ni agak berlainan karakternye.. Aku agak tertanya2... Kenapa begitu lain sekali A yg aku pernah kenal dulu..

Aku ade beberapa kali bercerita tentang A pada wife aku. Die pun mcm pelik. Tak mcm yg aku cerita pun....

Dlm hati aku, there must be wrong somewhere...

Apapun, aku tetap mendoakan A sejahtera dunia akhirat & semoga Allah sentiasa pelihara A dari segala yg buruk..

Tujuan aku bercerita bukanlah utk membuka aib.. Sekadar berkongsi pengalaman..Mudah-mudahan ada sesuatu yg dpt dikutip...Pengalaman buruk kadangkala lebih bermanfaat atas seseorang itu..

Agak berjela2 namun aku harap tercapai maksud yg tersirat..

Dunia ini pinjaman dan tiba masanya...ianya harus dikembalikan...

Wallahua'lam...

10 comments:

kuizikel said...

wei budak pecah usus tu budak kelas aku lerrrrrrrrrrrrrrrrrr masa form 4.. mlm tu ada persembahan hari guru klu tak silap, pastu esoknyer dia tak dtg kelas, bdk2 ni kata dia sakit perut ke haper tah...

aleh2 dengo citer pecah usus, pastu dia terus blah skolah lain..

dunia hanya sementara... huhu

roSebud said...

hmm..mmg A dah lain.Macam tak kenal jer.padahal dulu BFF (best fren forever) lagik..

Alhamdulillah ala kulli hal.
Pagi tadi, masa nak bayar tol terbuat salah kat satu driver Honda City. Tak mintak maaf pun (sebab dia berlagak).
Lunch tadi masa kuar makan, kereta ku kena cium sikit je kat depan dgn motor.

Allah balas kat dunia, hari yang sama.

Langit Jiwa said...

haaa, yg ni out of topic..
lepas je ko kena chicken pox, ko jangkitkan pulak kat aku.. tak pasal2 aku kena duk umah 2 minggu sambil tgk mohanandas mendaki gunung everest..

sampaikan aku leh hafal sikit2 lirik lagu everest time tuh..

everest..
sinar gemilang menanti,
mencapai awan pelangi,
everest menjadi saksi,
malaysia berbangga..

kuizikel said...

esd fghujikolc fksdhafk virus

eh lupa la, bukan Nadiah Misman (bukan nama sebenar) PRS dulu? ahahahhahah

roSebud said...

eh silap org tuu muahaha (PRS:perosak rakan sebaya)

Abu Humairah said...

dent,bukan satu dorm ibn mas'ud semua kene ke??
jebon le bwk virus..pastu die gi SMS Muar..

aik, SMSM jdk watak jahat la dlm ceta ni...hehehehe...
(nasib ko pompuan,kalo tak ko jdk 'lauk'nye kui...hehehe)

roSebud...
hmmmm...kemik ye...
takpe la,yg penting badan tak calar...

~tuah.rimbun~ said...

tolong beri sedikit kefahaman kat aku..
jebon & SMSM shj yg aku faham..

lain2 isitilah aku tak faham...

HELP! Y(^^)Y

Langit Jiwa said...

tu lah tuah.rimbun, kau masuk tak bagi salam, kan dah tak paham citer.. ehehe..

anyway perbualan yg mengambil tempat di sini juga saling berkait dgn entry2 dari blog2 lain yg berkaitan..

harap maklum. sekian, terima kasih..

b/p: empunya blog,
abuhumairah..

Anonymous said...

budak yg pecah usus tu kawan skolah rendah aku..pastu die terus transfer masuk sekolah aku balik..hehe

Abu Humairah said...

wah, tidak kusangka glamer sungguh bdk yg kene belasah tu..

dari johor hingga ke bangi...
semua kenal..

akan kutuntut bela demi A..
awas...hehehe