Wednesday, January 14, 2009

::S::O::S::

Save Our Souls...


Monday January 12, 2009
Nationwide SOS sent out as blood supply runs low

GEORGE TOWN: A shortage of blood supply nationwide has caused the Health Ministry to raise the red flag for more donations.

Although the shortage has not reached critical stage, the ministry has come out with measures to alleviate the situation, including extending blood donation operating hours at government hospitals to between 7.30am and 8pm this month.

Minister Datuk Liow Tiong Lai said the ministry was working with the mass media to inform public of blood donation campaigns.

Read more here.

***********************************


1st time aku menderma, masa tu thn 2000 kat UIA Gombak.
Setiap 2-3 bln, mmg selalu la diorg buat blood donation drive.
In conjuction of festival itu la, ini la..

Pendek kata, asal ade je society buat event, mesti le kat masjid UIA tu pun van PDN dah direservekan parkingnye..

Nak diikutkan fizikal aku yg kurus kedengkeng ni, tak payah pun rase2nye org tak komplen..hehehe...

Selain niat nak tolong org yg perlukan darah, melihatkan bebudak yg lepas menderma je dijamu dgn muffin, biskut Munchy's & air kotak Yeo's..semangat aku membuak2...

Utk yg pertama kalinya, perasaan berdebar2 & takut mmg ade..
1st time tu, lps doktor dah check darah, timbang berat etc.etc.., aku siap bole nak kansel..
hahaha..tapi mengenangkan biskut munchy's tu, aku kuatkan jugak semangat..

Tapi once dah derma, every time van Pusat Darah Negara dtg je sure aku dah plan nak pegi..

Pulak tu, Toyota pun every year ade buat blood donation drive..
Yg ni lagi best, selain muffin & air kotak, Company pulak bagi biskut Famous Amos (ngan mug die yg comel lote tu), last year pulak dpt Ferrero Roche..
Kire upgrade le daripada Munchy's tu...

Byk peristiwa suspen & kelako sepanjang aku jdk penderma tetap ni..

Yg kelakonye, ade sekali tu masa bwk awek aku, si Nad
(skrg dah jdk wife le..) punye le semangat nak menderma,
sekali timbang berat tak cukup...
Takpe, kire ade niat tu dah kire dpt pahala la..
Cume tak dpt le join mkn biskut & muffin...hehehe..

FYI, berat minimum utk derma darah kalo tak silap 45kg..
Sape2 yg dah double dari tu, sendiri mau ingat la...ekekeke...
Opss..no offence...sindir skt aje..

Ade sekali yg suspen, masa tu ari jumaat pagi..

Aku plak terlupa nak breakfast, tapi psl last day kempen tu..
aku tipu doktor tu ckp dah mkn..
Masa solat Jumaat, kene plak Pak Arab jdk imam..
Paham2 la berapa panjang surah die baca..
Tiba2 pandangan aku kelam & hampir2 pitam...
Dgn fikiran yg nyaris nak black-out tu, aku terus duduk nak elak pengsan.
Kalo aku stay, mau rebah & dimaki hamun oleh jemaah sebelah menyebelah agaknye...

Antara tips sblm menderma, pastikan berat bdn yg unggul..hehe..
Tido mesti cukup (kalo menguap2 mesti kene halau ngan nurse2 tu!!) & alas perut 2-3 jam sblm menderma..

Ade mitos yg ckp, kalo derma darah nanti berat bdn akan naik..
Jgn le percaya dakyah songsang tu, tak caya nengok le berat badan aku yg tak naik2 ni...
Aku rase org yg buat dakyah tu mesti jenis bakhil, takut terkurang 450ml darah dari badan die...ahahaha

Ok la, kalo tak rajin nak pegi Pusat Darah Negara kat Jln Tun Razak tu, bile2 korang bershopping tu, kalo ade kempen derma darah tu jgn la malu2 & was2 nak join..
Mane la tau, diorg bagi voucher RM100 ke...

At this moment, aku blm dpt membantu psl ditakuti sel2 aku yg di'kimoterapi'kan masih blm normal sepenuhnya..

Utk org2 yg semangatnye berkobar2 selepas membaca tulisan ini, pastikan tidak menderma tiap2 bulan...(3-4 bulan sekali gap die)..
Kang tak memasal pulak org lain plak kene derma darah utk anda!!!

Selamat menderma...

8 comments:

~tuah.rimbun~ said...

saya takut jarum...
saya takut darah...

hehehhe...

Langit Jiwa said...

eh ciki, org yg tak berapa nak berat mcm kita ni pun layak menderma eh? eheh..
takut la.. ahaks..

hang_lipur said...

nadey sll takut nak derma darah...gunakan asalan berat badan tak cukuplaaa nak ngelat! tgk jarum punnnn takut...huhuuh...tp acit rajin derma darah..rasanyer ms kt uia pernah derma..pastu tetiba rasa nak pitam...

wanrulez said...

ciki.

aku rasa teori lps derma darah berat naik tu betul.
first time aku derma masa keje SCAN dulu.
siap pengsan lg....start dari tu ler berat aku naik.

so...teori tu kira betullah. And start from that...every year aku derma

Abu Humairah said...

1st time mmg le terasa cuak sgt kat jarum tu..
dah 2,3 kali nanti, jarum tu lak yg takut ngan kite...

wan,teori tu doktor yg kata tak betul..
kalo pun ade kes2 yg sedemikian,
mungkin akibat selera yg bertambah tatkala darah yg berkurangan...
hehehe

kuizikel said...

ala mcm kena gigit semut jek..

2nd time aku derma siap gi IJN tu, naik skuter lagi sesat2.. skali tu low blood pressure...hohoh.. pagi tu aku main netball, pastu tak bfast.. sedey2..

sejak dr itu.. aku tidak mnderma2 lagi.. hehehhehehehe

Adli said...

derma darah ye..erm, baru 2 kali je. tak blh dibanggakan lgsg rekod tu

MizWaR_SuLHaFaT said...

apa da ko ni adli.. tgk mcm aku.. asyik berniat menderma jer... tapi x pernah tercapai... skali tu nk pi derma nurse x bg sbb sakit perut.. huhu..

so, sampai skrg x kesampaian.. sbb tu la body aku maintain smpai skrg... wakakakaaka...