Monday, January 5, 2009

I Feel Bad

Scene 1
Pagi semalam on the way nak g main badminton singgah 7-11..
Kat depan pintu, ade sorang pakcik India, die hulur tgn, semua org buat tak paham..
Kelihatan die kelaparan,aku pun hulur RM1 buat die beli roti..
Moga cergas utk memulakan pagi Ahad yg hening itu...

Pagi tadi nak gi keje, bile singgah lagi 7-11 nak amik The Sun, die ade lagi.
Tersenyum dia nengok aku parking keta..
Agaknye mengharapkan sekeping bun lagi..
Kat kaunter, bdk2 cashier tu bising.. Pakcik tu minum beer tido terbongkang kat dpn tu mlm tadi, diorang mengadu...
Oh, RM1 tu buat die beli setin Carlsberg atau Tiger gamaknye??
Lantas bile nak masuk keta,aku pun buat tak paham gak...
Tapi sebelum aku beredar,die sempat tunjuk isyarat nak makan.

Oh, tetiba aku rasa sungguh bersalah...
Makan ape pakcik tu agaknye hari ini...

Scene 2
Berita kezaliman Israel betul2 menyentuh hati..
Nengok berita mlm tadi membuatkan aku terfikir...
Apa yg mampu aku buat??
Sekadar mengaminkan doa masa solat Jumaat & doa qunut?
Ingatan aku terbawa2 dlm mimpi mlm td...
Bayangkan Malaysia mengalami nasib sepertimana Palestin..
Mampukah kita berdiri teguh mempertahankan negara & agama??

Semoga Allah selamatkan saudara2ku yg ditindas..Amin
(sesungguhnya doa adalah senjata kaum Muslimin...yakinilah...)

4 comments:

~tuah.rimbun~ said...

1 scene,
pak cik india....
aku pernah halau pak cik india(kat melaka) dari 7-11 sebab dia mabuk dan merepek dan mengancam keselamatan... Girls kat cashier 7-11 tu menggelabah lah jugak, siap nk call polis...

My idea, biarkan pak cik india tu,kalau kita sayangkan org malaysia.. jangankan pasal pak cik india, pk keselamatan girls yg keje kjat 7-11 tu lagi penting, tak pun kasi dia roti yg rege 1 ringhit jerr (mcm aku buat kat peminta sedekah yg nk makan). Mcm zalim sikit lerr,itu semua atas budi bicara... kita tahu menilai dengan bijak..

scene 2.
1 ringhit tadi tu kau sedekah kat aku... hahaha, biar aku pk mcmana nk salur ke tabung palestin..

sometime kita tahu pengemis/org tu benar2 nk guna duit ataupun tidak. Dari riak muka dia...

Dan aku rasa sometime pinjamkan duit kat org lagi baik drpd kita sedekah kat org sbb kalau org nk pinjam duit, pasti kita tanya dia nk gunakan untuk apa.... nk pinjam duit nak beli saham 4D agak2 kita nk kasi ke kalau hanya 1 ringhit aje...

Kadang2 aku pk, org indon yg datang sini bertaruh nyawa (mcm kawan kita Endon, mcm Lim Goh Tong tu) tu boleh pulak survive, siap kaya raya lagi, tapi org kita merempat ditanah air sendiri...
malaysia ni kaya sejak beribu tahun dulu, tu sebab org luar semua masuk tanah melayu ni...
tak seharusnya mereka merempat, kecuali keadaan yg tak mengijinkan... mcm janda muda cantik anak ramai ker.... OPSsss....

wat u did it maybe rite and it maybe wrong, there were no correct answer.. Do not regret, life goes on...

Don't feel bad on early morning, it will effect your whole days...

sekadar ulasan & pandangan...

kuizikel said...

wooo.. aku slalu ignore je (jahat x aku).. esp bdk2 kecik yg dtg kat tmpat mkn.. aku syak ada sindiket.. huhuhu

Abu Humairah said...

pergh,komen ko ni bole buat satu entry ni yasin...hehehe
good thought anyway..TQ

Langit Jiwa said...

tu la pasal si yasin nih, komen kemain punye panjang.. mcm baca satu separate entry pulak dah, eheh..
tp perlu utk ucapkan jugak terima kasih pd yasin yg tak segan silu memberikan pandangan/pendapat..
wahh, mcm blog aku la plak, eheh..