Thursday, February 19, 2009

Air Sarbat

Sape penah dengo air ni??

Sedih aku, banyak kali aku tanya kawan2..
atau pegi minum mana2 tanya kedai2 makan..

Jarang yg jawab "takde encik"..
Bukanlah byk kedai yg akan kata ade..

Kebanyakkannye akan mengerutkan dahi & buat muka blur..macam le aku ni order
lamb chop sweet sour or 3 rasa..

Apapun, akhir2 ni selalu pulak dengo suara Abon mengiklankan satu produk baru..
"teh sarbat"...dgn slang Jawanya...be-ve-ra-ges...

Dulu masa aku kecik2 ayah aku selalu bwk pegi minum blkg Hongkong Bank (skrg dikenali HSBC) berhadapan balai polis Muar..

Utk org yg belum penah jumpa...
dari jauh kaler die putih kekuningan ala2 horlicks..
Rasenye sungguh masyuk..berangin (letak halia rasenye)
(ke aku sorang je yg jakun??)

Sape yg jdk stokis teh sarbat ni, cepat2 le kontek aku ye...

Ataupun, perlukah aku call Abon utk menjadi salah seorang stokisnye??

6 comments:

hang_lipur said...

rasanye ada dgr mak acit sebut teh sarbat nie...teh susu letak halia laa....nadey tak biasa minum...so tekak tak terima sgtlaa!! heheeh...
kesimpulannya kalo g kedai, try mtk teh halia... sama jerr kotS?!

Langit Jiwa said...

aku penah dgr, tapi tak pasti sama ada aku sendiri penah meminumnya..

eh, tetiba rasa mcm terhidu bau halia lak.. oh, sesungguhnya deria aku ini telah terpsycho oleh entry ko kali nih ciki..

~tuah.rimbun~ said...

abon ngeteh kat situ jugak ke?
dia kan org sg balang...

ada jugak aku meng-ordernya...
kdg2 di kedai mamak...

aku dah mula minat..
teh tanpa gula...

ada sapa2 nk ngeteh sekali??

Anonymous said...

nadey,
itu le masalahnye, teh halia tu tak sama mcm sarbat..
kalo order kat mamak, seketul halia die bubuh!!!

dent,
aku blm taruk gambo halia & akar2nye sekali ni...hehe

sin,
teh sarbat sgt tinggi kandungan gulanya..
seminggu sekali ok la..

Sheikh Helmi said...

mai secawan!!!

Adli said...

wuih, nak jgk aku mencarik air ni. so far teh halia mmg agak 'layan' gak