Friday, June 5, 2009

1-800-MY-DURIAN

Topik kali ini masih berkisar tentang durian..
Maklum la, bau durian yg kuat itu bole tahan sehingga sebulan lamanya...
hehehe...

Sebelum terlambat, ingin diingatkan di sini..usahlah didail no di atas ye..
1-800-69-387426 belum lagi didaftarkan di TM Malaysia.

Sekadar ingin memberitahu mereka2 yg belum tahu..
Atau mungkinkah sebenarnya aku lelaki Malaysia terakhir yang baru tahu??

First time aku jumpa, masa beli mesin Mac ni tahun lepas. Diorang bagi no tepon utk customer service 1-800-MY-APPLE.
Naik pening lak aku, camne nak dail yerk??

Bile Co. aku pun keluo dgn nombor tepon baru 1-800-8-TOYOTA, baru le aku tau camne nak dail..
1-800-8-869682...ala,orang2 yg terer sms sure hafal dah alphabet kat keypad tepon tu..
hehehe...

Ok, sape yg 1st time tau sila angkat tangan ye...ekekeke...


Nasib baik anak2 sedara aku ni blm tau lagi...


Berbalik soal durian tadi...
ade beberapa myths tentang Raja Buah ini mungkin bole dikongsi bersama..

Pertama:
Pernahkah anda terfikir kenapa org berjaga menunggu durian gugur di waktu malam?
Kenapa tak bgn je pagi2 & mengutipnya selepas selesai menunaikan solat Subuh secara berjemaah & bersarapan pagi yg disediakan oleh isteri / ibunda tercinta??

Menurut sumber dari pak mertua aku, daripada seratus biji buah durian yg gugur, 99 daripadanya adalah pada waktu malam..
Terjawabkah persoalan itu? Mungkin, berdasarkan statistik yg tersebut.
Namun, aku tetap ade ke'syak-wasangka'an bahawa mereka2 ini berjaga malam kerana takutkan pencuri2 membedal buah2 tersebut tatkala tuan kebun sedang tidur lena..

Kedua:
Kalo nak elak panas badan, minum air yg diletak kat pangsa durian tu..
Entah ek, aku pun tak penah try..
Minum air masak je byk2 bile dah melantak sakan..

Mungkin le kot ade penjelasan2 saintifik yg bole menerangkan enzim2 yg terdapat kat pangsa durian tu mampu menurunkan suhu badan..Wallahua'lam...

Ketiga:
Kalo nak elak bau durian melekat kat dlm keta, letakkan daun2 pokok jambu batu..
Aku nak try semalam, unfortunately tak jumpa lak pokok jambu batu..
Sape2 yg penah try harap dpt berkongsi outcomenye..
Ataupun ade daun2 lain yg lebih mujarab..
Kalo kaedah modennye, letakkan saje ionizer kat bonet keta tu kan...

8 comments:

MizWaR_SuLHaFaT said...

aku tanak durian..!!! aku nk ice cream yg budak 2nd dari kanan punya... huhuhu..

Unknown said...

Aku angkat tangan sekali sebab first baru tau. Tak tau lah aku segala petua mak nenek tu

kuizikel said...

okla aku angkat tangan tak bagi ko kecewa wpun sebenarnya dah lebih 2 taun aku tau benda ni :)... haha (ayat blagak tak boleh blah)..

durian tu bila nak deliver kat srg buaya ni.. aku dah bau dari jauh..hOHO

eh makan kat pangsa durian tak penah buat? tak kampung la camni..hehe.. cuba try test.. best!

deqan said...

aku tak nak komen pasal durian.. sbb aksi bebudak makan eskem tu lagi menarik utk dikomen... heheheh.. aku pun suka eskem hijau tu.. nak, nak!!!

Langit Jiwa said...

aku pun nak aiskrim jugak dpd durian.. nak! nak!

bro din said...

arang pun bole guna kot nak serap bau durian dlm keta. org ckp la.

hang_lipur said...

ade org cakap, letak roti gardenia kt tpt simpan durian...nnt dia serap bau! nadey poon tak pernahh try..tp bulelaa cuba! tak susah nak crk roti gardenia tu...roti lain?? wallahu a'lam... bule jgklaa kot...sama jerr roti!

deqan said...

klu ltk roti gardenia kat tempat simpan kasut aci tak?? hilang tak bau?