Thursday, July 9, 2009

N - 44

PPSMI
Akhirnya, Sains & M3 bakal diajar kembali dlm bahasa kebangsaan.
Sama ada ikhlas demi anak bangsa atau sekadar ingin meraih undi, sesungguhnya hanya Yang Maha Kuasa mengetahuinya..
Bukan kita yg menghukumnya.
Apapun, sekalung tahniah buat kerajaan yang prihatin...

Pernah juga aku mencoretkan sesuatu tentang ini.

Setelah dibuat kajian ilmiah, ternyata hanya 8% guru yg mengajar SEPENUHNYA dlm bahasa Inggeris.
Pulak tu, lebih kurang 50%-60% penggunaan bahasa Inggeris dlm dua mata pelajaran terpenting ini. Dlm erti kata mudah, 'ROJAK'.

Walaupun aku tak terlibat secara langsung, aku berkongsi rasa dgn adik2, makcik2 & kakak ipar..

Biarkan mereka menguasai 2 subjek penting ini sampai peringkat SPM.
Tiba peringkat lebih tinggi, biar mereka tentukan.
Jika ke universiti, wajibkan English kerana mereka2 yang terpilih tentunya 'capable' & mampu menguasainya tanpa banyak masalah.

Jangan sampai mereka2 yang memang targetnya (dan kemampuan akal) kerja kilang/teknikal & vokasional/pertanian etc pun tak mampu nak memohon kerja hanya kerana tidak lulus 2 subjek ini.

Bukanlah niatku memperkecilkan..
kerana tanpa ada orang yang di bawah, siapalah yang di atas tu!!!

dan kerana di 'sana', hanya Taqwa bekalan kita... Wallahua'lam...

~aku budak kilang~

10 comments:

kuizikel said...

hehe.. aku sokong. eh N44 tu apa? aku blur :)

Langit Jiwa said...

haha, tu lah, baru nak tanye.. N46, N45, N44 (n the next supposedly be N43, N42, N41, etc pulak) tu countdown utk apa?

jap, let me guess.. &*^%$#*.. haa, countdown nak masuk ramadhan eh?

Azimsardan said...

setuju gak... klw nak ajar english tak brapa sesuai guna sains n matematik sebenarnya...

Adli said...

alhamdulillah le. at last ade org sedar buat dasar tu syok2 sendiri rupenye

count down ko tu akan sampai ke N-1 ke? lamenye

roSebud said...

Yeay! dah dengar gak sebab2 kenapa PPSMI dimansuhkan.Alasan2nya boleh diterima.

Jepun berbangga dengan bahasanya, begitu jugak dengan negara2 besar yang lain- kita je..malu nak guna bahasa melayu.lebih2 lagi bila bercakap dgn bangsa lain.upps..

tapi ini bukan sekadar isu bahasa,sila ukur baju di badan sendiri, tengok kemampuan anak bangsa.tengok kemampuan tenaga pengajar. anak murid lagi pandai dari cikgu bahasa pun ada..

jgn nanti yang dikendong keciciran.

bukan kata mustahil nak buat, tapi tengoklah pada persekitaran dan macam2 faktor lg kena di perhalusi.

Tapi, sila tengok apa alternatif yang depa buat sebagai ganti PPSMI ni pun tak kurang menariknya/hebatnya.
(nampaknya aku tertarik dan bersetuju)

ada banyak cara lain sebenarnya-bukan cuma utk BI & Maths sahaja..
subjek lain tak kurang pentingnya.

Sekian ade nya.terpanjang la pulak-baik buat en3 sendirik camni hehehe..

wanrulez said...

sokong psl PPSMI tu.

tp satu aku musykil dgn diorang ni.
sori untuk pekerja gomen seperti adli dan din.

mcm gomen....bila hantar email....ayat punya BM skema.
naper diorang tak tetapkan pakai english gak.

Langit Jiwa said...

wan rulez : surat2 rasmi gomen dlm BM sebab yg prepare kerani dan setiausaha2 je, bukan boss.. boss main tenyeh sign jer..

Adli said...

wanrulez: dent jawab, aku pun nak jwb jgk. aku masuk gomen baru la aku bljr ayat2 skema ni, in fact keje aku pn byk jalan dgn surat.

kenapa BM dan kenapa skema. jawapannya kerana BM adalah bahasa rasmi kita, as stated dalam Consti. kalo guna BI krg kata gomen takleh pakai lak, buat dasar tp tak pakai dasar. ayat2 jd skema sbb it makes the matters look official wlwpun deal dgn kwn2. kalo guna ayat2 mcm dlm blog ni utk surat, mampus recipient gelak sakan and tak take serious.

sbb tu aku ckp dasar ppsmi tu syok sendiri je (skrg br berani ckp camni)

ye, setuju dent. tenyeh je sign, tp if course cek dulu beb. eh, terpanjang mcm entry sendiri lak

Abu Humairah said...

N? er..ar...
hehehe...

tima kasih atas penjelasan tuan2 sekalian..

kuizikel said...

wei korang bos2 besar ada seketeri buat surat ek? aku buat surat sendiri jek..haha

eh lari topik