Thursday, November 20, 2008

It's Rainy Days (Tribute to Kewek)

Saat2 pulang dari keje ptg tadi, meredah ujan yg agak lebat..menyingkap memori silam..
(cewah, berbunga pulak posting aku ni...)

Sebelum April, memang Kewek hitam (aka Kriss BJE 561) aku tu menjadi tunggangan ke ofis..
Oleh sebab desakan isteri & kesihatan yg masih tak menentu, maka berpeluanglah Vios berjalan2 pulak.
Tapi aku prefer naik moto? Kenape?
Murah , cepat & tak berapa selamat..hehe..

Walaupun tahu risiko bermotosikal, tapi aku mmg selesa. Risiko ada di mana2. Yg penting cara pemanduan & pengisian masa atas motor.
Selain takyah bayar tol, arrival time kebiasaannye lebih baik rekodnye berbanding AirAsia. (Haha, kalo Tony Fernandez baca mesti berbulu ni..)
Tak perlu cuti sekolah utk tunggu jalan menjadi clear bak trek F1 Sepang..
Tak perlu risau ujan lebat ke, banjir kilat utk aku teruskan perjalanan..
Traffic jem? I like...menyelit bak pelesit (tapi aku menyelit ade etika, siap bagi signal ok!)

Cuma apabila tayar pancit, maka berdoalah agar ade pomen2 jalanan yg berlegar berhampiran anda..

Kembali pada cerita asal, dlm hujan yg lebat & ade keta yg stuck oleh kerana enjin masuk air (psl jln Glenmarie banjir kilat)
mat2 motor dgn bangganya memotong segala jenis Merc, BMW, Lexus, Saga dll..
Aku cuma tersenyum sendirian. Akulah antara mereka dahulunya.. Tak sabar nak merempit semula..

Tatkala & tika itu (ape da aku merapek ni..), org2 yg dlm kereta merintih "kalaulah aku naik motor, mesti dah sampai rumah" dan org2 yg atas motor pula mengadu "kalaulah ada kereta, takyah la meredah ujan..kene demam & risiko2 eksiden yg pelbagai"

Sesungguhnya manusia pasti akan melihat kelebihan orang lain & amat jarang sekali mensyukuri apa yg kite miliki.
Aku tak terkecuali..
Maka berwaspadalah kite dgn musuh yg tak nampak (nafsu & syaitan) agar tidak kufur dgn apa yg Allah kurniakan..

Wallahua'lam..

P/S: Sekadar perkongsian, motor or keta..dua2 pun aku suka..
Mcm yg aku ckp, pengisian yg penting..
Kalau naik motor, sempat la baca zikir, ayat2 Quran pun bole refresh & refresh..
tak dpt la nak layan Hotfm ke, ape ke...

kalo naik keta plak, pagi tu layan kuliah ustaz Zahazan (6.30am-6.45am:Ikimfm 91.5) & Ustaz Wan Sohor/Fauzi (6.45am-7.00am:KLfm 97.2).
Lps 7 layan Hotfm especially panggilan hangit..7.15am dah sampai ofis daa..
balik keje, layan Hotfm..kalo dah maghrib bukak la Ikimfm..
memang best naik keta, byk pilihan halwa telinga..

Apapun, aku tetap rindukan Kewekku...
Oh Kewek, we will be together again..
Buat rakan2 sepermotoran, berhati2 musim hujan ni. Kalo tak bwk raincoat, takyah la redah..Demam kang naya je..

Panjang pulak Post Script aku ni...seronok pulak merapu mlm2 buta ni..maaf la ye...

1 comment:

kuizikel said...

aha.. aku pon rindu skuter kunin'ku :)