Wednesday, September 10, 2008

10 Ramadhan passed by...

Ramadhan Aku
Malam..terawikh? Penat la. Keje lagi, nak urus hal2 rumah lagi..Bila free buat la. Kadang2 pun, kire buat jugak kan...


Ramadhan Dia
Alhamdulillah..Terawikh tak penah miss lagi. Ya-Allah, kurniakan kekuatan & kelapangan hambaMU ini utk istiqamah. Apa lagi yg lebih indah dari mengingatiMU..


Ramadhan Aku
Sahur? Nengok la keadaan. Kalo rajin, bgn. Kalo malas, sambung tido blk..


Ramadhan Dia
Sebelum sahur buat tahajud. Target cukup 30 hari, mudah-mudahan jdk habit bila abis Ramadhan nanti. Sahur? Mesti la. Itu yg membezakan puasa org Islam dgn org2 kafir lain. Lagipun waktu sahur la antara waktu2 yg mustajab doa.


Ramadhan Aku
Ngumpat, sembang2 kosong? Biasa la tu. Waktu lapang byk, ape lagi nak buat. Quran? Er, baca la jugak bila sempat.


Ramadhan Dia
Alhamdulillah. Ramadhan ni peluang nak kurangkan cakap..Insya-Allah, sehari satu juzuk..cukup 30 hari dapat la khatam Quran sekali. Bila bertadarus, dapat la betul2kan sebutan yang salah tu..


Ramadhan Aku
Tak sabarnya nak shopping raya. Allocation banyak tahun ni nak buat beraya sakan..baju, seluar, kasut...segala mala mesti kene baru..


Ramadhan Dia
Shopping? Seadanya. Allah akan angkat darjat org yg tinggalkan kemewahan dunia (walau dia mampu) demi kesederhanaan Insya-Allah..


Ramadhan Aku
Ni yang syok ni. Makan semahunya. Ye la, dah penat2 puasa, kena la ganjari perut dgn makanan yg best2. Bazar? Fuh, my favourite place!!


Ramadhan Dia
Kesian pada fakir miskin. Bila berpuasa, terkenang kelaparan diorg. Hulur2 la skt duit, mudah-mudahan sedekah bulan Ramadhan ni Allah gandakan pahala, Allah hapuskan dosa2 kita. Untungnya jadi orang kaya, byk duit. Dapat sedekah lebih..


10 Ramadhan telah berlalu.. Ibarat pesan Rasulullah, 10 hari terawal adalah Rahmah, 10 pertengahannya Magfirah (Keampunan) & 10 yang akhir Pembebasan dari api Neraka.

Ramadhan Aku
Rahmah? Berbuka semahunya, ibadah lintang pukang, adab2 puasa tunggang langgang...Hancus... :-(
Ada 20 hari lagi.. Semoga aku akan berubah..


Ramadhan Dia
Oh, cuma 20 hari lagi? Cepatnya masa berlalu. Patutlah Rasulullah pernah bersabda, "Andai umatku tahu kelebihan2 bulan Ramadhan, nescaya mereka akan mengharapkan Ramadhan pada sepanjang tahun"

No comments: